torek, 6. oktober 2015

Rakov Škocjan (13.9.2013)

Pozdravljeni, objavljam osemnajsto poročilo iz leta 2013, obisk prelepe in zelo posebne udorne doline Rakovega Škocjana.

Tokrat sem se odpravil v eno najbolj posebnih in zanimiv področij Slovenije, Rakov Škocjan. To je območje udorne doline reke Rak med Cerkniškim in Planinskim poljem. Širše območje doline je tudi krajinski park Rakov Škocjan, leži pa tudi znotraj Notranjskega regijskega parka. Tja sem se odpravil z Rakeka, do koder sem se pripeljal z vlakom. Dolina je dolga 2,5 km. Pred začetkom doline se nahajajo zelške jame, kjer se je strop že večkrat udrl, zato gre za udorne jame, kjer leži tudi mali naravni most. Kmalu za tem izvir raka. Potem teče Rak po dolini, najprej teče skozi gozd, v drugem delu pa se dolina razširi in so na dnu tudi travniki. Ob reki pa ves čas raste tipična obrečna vegetacija in drevje. Na koncu doline je tudi veliki naravni most, temu sledi še krajši kanjon in potem ponor Raka v Tkalca jamo. Med svojim pohodom sem tudi opazoval za živalmi, ponovno predvsem pticami, kačjimi pastirji in metulji. Tokrat je bilo kar pestro in zanimivo. Z Rakeka je več možnih poti do Rakovega Škocjana. Odločil sem se za pot do malega naravnega mosta, ki je tudi markirana. Od tja sem se potem po enem bregu reke do velikega naravnega mostu in po drugem nazaj. Poti so uhojene na obeh bregovih reke. Potem sem sicer želel iti po krožni cesti, ki poteka okoli doline, nazaj do velikega naravnega mostu in od tam do Rakeka, vendar za to nisem več imel časa, tako da sem se vrnil po isti poti od malega naravnega mostu. Po parku je speljana tudi učna pot, po kateri sem delno hodil tudi sam.

Dan se je začel z nizko oblačnostjo, ki se je sicer kasneje razkadila, vendar se je ta čas že pojavila rahla oblačnost višje. Popoldne se je tudi ta razkadila in na je bilo proti koncu precej jasno. Za konec se je Rakek prekril manjši nevihtni oblak, vendar sem prišel na vlak pred manjšim dežjem. V Rakeku sem se moral najprej od železniške postaje odpraviti do stranske ulice, po kateri se začne pot proti Rakovem Škocjanu. Tja se zavije z glavne ceste skozi Rakek nasproti cerkve. Ena možnost je, da bi šel z železniške postaje po ulicah do cerkve in  tam direktno čez glavno cesto po omenjeni ulici in naprej proti gozdu. Tam sem se vrnil. Na začetku pa sem se najprej odpravil do glavne ceste in po njej do cerkve, tam pa zavil s ceste proti gozdu. Del Rakeka, kjer je tudi postaja, leži na klancu, zato sem imel blizu postaje že lep pogled na polje pri Rakeku. Ker je bila sicer nizka oblačnost, zato se ni videlo okoliških hribov. Nato sem se odpravil ven iz Rakeka. Že na robu naselja je bilo kar pestro ptičje dogajanje. Že takoj sem opazil kanjo, ki je krožila nad poljem. Opazil sem tudi ščinkavca, domačega vrabca, šmarnico, grilčka in sivo vrano. Začetek je bil precej pester glede ujed, saj sem, opazil tudi postovko, ki je lovila plen nad poljem. Večkrat sem opazil njeno značilno lebdenje med oprezanjem za plenom, nato pa se spustila proti tlom. Poleg postovke sem opazil še skobca, ki je zletel tik nad mano. Nato sem šel čez polje proti gozdu. V bližini čebelnjaka na robu gozda se je makadamska pot, ki je tu potekala obrnila vzporedno z gozdnim robom. Tam sem slišal ptičje oglašanje in se hotel pticam približati. Uzrl sem taščico, kosa in veliko sinico, od daleč pa tudi šojo.  Nato sem nadaljeval po poti, najprej sem hodil v bližini gozdnega roba ob ožjem pasu dreves med travniki. Tam so nad mano letele tudi kmečke lastovke. Malo sem se uzrl okoli in: »Srna!« Ob robu gozda se je pasla srna, ki me je najprej malo pogledala, potem pa je počasi se umaknila v gozd. Metuljev na začetku ob hladnem in oblačnem vremenu ni bilo kaj dosti videti, več jih je bilo kasneje. Sem pa ob pasu dreves opazil še močvirsko sinico, drevesno cipo in črnoglavko. Pot se je kmalu obrnila spet v gozd, vendar je najprej vodila ob travniku sredi gozda, dokler ni dokončno prešla v gozd. Gozd na pori do Rakovega Škocjana je bil zelo raznolik, bil je tako bolj odprt in sončen, kot precej senčen. Na začetku je bilo tudi nekaj posek. Na začetku so se pojavljali tudi borovi gozdovi, vmes kej smreke, drugače pa so predvsem na koncu prevladovali jelovo-bukovi gozdovi. Kmalu sem prečil tudi železnico, hitro za njo pa še gozdno cesto. Najprej dogajanje ni bilo kaj dosti pestro, potem pa je spet postalo živahno.  Imel sem tudi bližnja srečanja s sinicami in rumenoglavimi kraljički na nekem mestu med manjšimi in gostejšimi drevesi. Od sinic so se na novo pojavile še gorska sinica, čopasta sinica in menišček. Bile so precej številčne, slišati jih je bilo vsepovsod, opažanj pa nisem imel tako veliko, a sem bil vseeno zadovoljen. Na poti do malega naravnega mosta sem nato opazil na novo še velikega detla, vrbjega kovačka in krokarja, ki sem ga slišal v daljavi. Da sem prišel v park mi je dajala vedeti ograja ob poti, ki je varovala pred udorno jamo spodaj. To je bilo malo pred malim naravnim mostom. Tam se je pot razcepila v dve. Leva je hitro prišla do krožne ceste na strani, kjer je glavni dostop in hotel. Do tja sem se tudi sprehodil. Desna pa je vodila naprej po parku, kamor sem šel kasneje. Kmalu sem prispel do malega naravnega mosta. Most je ozek,tanek, zato je dobil ime mali naravni most, čeprav je prek 40 m visok in je tako nekaj metrov višji od velikega naravnega mosta, ki pa je precej debelejši. Nahaja se sredi udornih Zelških jam. Na eni strani mosta je največji odprti prostor v teh udornih jamah, na drugi strani pa le nekaj metrov široka manjša odprtina. Takoj za tem sta še dve udornici, po zadnji se lahko spustiš v jame, vendar je spust v jame na lastno odgovornost in ni del učne poti po parku! Tam je tudi nevarnost padajočega kamenja. Ko pogledaš mali naravni most s strani, ti je kar malo neprijeten občutek stopiti nanj, ker je precej tanek. Vendar na mostu ni tako neprijeten občutek, vsaj meni. Treba se je držati ograj in ne plezati čezenj, saj je hitro prepad. Z mosta je tudi pogled na največjo udornico Zelških jam, vendar ga nekoliko omejuje rastje, zato se vidi bolj stena in gozd nad udornico. Most je res zanimiv naravni pojav. Nato sem se spustil tudi v Zelške jame. Prva udornica vodi v jame s strani. Tam je še precej jamski občutek. Na eni strani teče reka Rak v temen jamski svet proti izviru Raka, ki pa ne sledi še takoj. Na drugi strani pa je krajši rov do naslednje udornice. Tudi tam je pobočje, po katerem se tudi da spustiti v jame. Ta vodi čez rečico tudi lep zanimiv most, izklesan iz kamna in je že malo zaraščen, očitno je že malo starejši. Tam sem opazil tudi sivo pastirico, ki sem jih v Zelških jamah opazil še nekaj. Očitno jim je tam tudi všeč. Potem sem se odpravil še do največje udornice, na začetku katere stoji mali naravni most. Pogled predvsem izpod mosta je precej veličasten. Od tam sem se sprehodil še do konca največje udornice, pred katero Rak spet nekaj časa teče pod zemljo, vendar je pred to še nekaj udornic. Udornice so na dnu in po pobočjih tudi zanimivo porasle z rastjem. Na dnu predvsem v največji uspeva tudi nekaj dreves. Največja udornica ima sicer strme stene in nima pobočij, po katerih bi bila direktno dostopna. Po ogledu Zelških jam sem se vrnil na učno pot in nadaljeval po njej proti izviru raka. Vmes pot preči tudi krožno cesto, ob njej debela stara jelka, ki jo omenja tudi informacijska tabla učne poti zraven


Železniška postaja v Rakeku.


Cerkev Srca Jezusovega v Rakeku.


Čebelnjak pri Rakeku.


Gozdni rob, kjer sem opazil Srno.


Makadamska pot ob robu gozda.


Pot je tu zavila proti gozdu.



Pot skozi gozd proti Rakovem Škocjanu.


Cesta na začetku Rakovega Škocjana v bližini Malega naravnega mosta, tja pripelje iz Cerknice.


Zadnji del poti proti Malem naravnem mostu.



Mali naravni most (zgoraj) in največja udornica v Zelških jamah (spodaj).



Zelške jame.


Mali naravni most z Zelških jam.


Pot proti izviru Raka.


Debela stara jelka.

Kmalu za tem se prišel nad izvir Raka in se spustil do njega. Ob izviru so tudi kamniti ostanki ene izmed žag, ki so delovale na območju doline. Reka pride ven skozi večjo vhodno jamsko odprtino. Na začetku je mirna in tvori kot nekakšen tolmun lepe zeleno modre barve. Nato pa se prelije čez kamenje in začne teči po dolini. Začetek doline je lep in reka teče skozi gozd. Začetek doline je ožji in porasel z gozdom. Začetek doline daje v gozdu kar malo skrivnosten pridih, spominja tudi malo na kako pravljično ali pa filmsko deželo. Niso pa pobočja doline strma, kot sem si predstavljal, a precej bolj položna glede na moje prestave. Pred tem sem namreč že obiskal področje, vendar sem se ustavil le pri malem naravnem mostu in sem si prestavljal da je dolina podobna Zelškim jamam. Nisem se zavedal, da je tisti širši del z nekaj travniki dejansko glavni del doline reke Rak. Nato sem nadaljeval po učni poti po dolini. Najprej poteka skozi gozd. Kmalu se spet približa reki, tam sem stopil čisto reke. Nenadoma pa: »Have a look at this, vodomec!« Ugledal sem zares čudovit prizor. Mimo mene je priletel vodomec. Ustavil se je tudi na padli veji nad reko. Tam sem opazil tudi da drži v kljunu ribo, ki jo je očitno pravkar ujel. Na veji je stal v značilni pozi, prav taki, katere slike pogosto objavljajo v knjigah in revijah ter jo tudi kažejo v filmih. Želel sem ta krasen prizor tudi fotografirati, vendar mi je ptica kaj hitro spet odletela naprej ob potoku. V zgornjem delu doline sem opazil tudi belo pastirico. Nadaljeval sem po poti naprej. Kmalu sej je pojavila prva travnata jasa sredi gozda. Tam čez je potekal tudi daljnovod. Tam se je začela pojavljati tudi tipična obrečna vegetacija in drevje, tudi vrbe. Na začetku je reka tekla skozi bukov gozd. Potem je reka tekla spet skozi gozd, dokler nisem prišel do manjšega most čez reko. Že ta del doline me je navdušil. Na reki so tudi pogosta padla drevesa, saj ni veliko poseganja v ta prostor. Veliko je tudi zelenja. Pri mostu gre učna pot na drugo stran reke. Sam pa sem nadaljeval po istem bregu reki, po drugem pa sem se potem vrnil. Tam je tudi star jelov sestoj. Svet gozdne reke gre počasi h koncu. Kmalu so se začeli pojavljati malo večji travniki na obeh straneh reke. Začel sem hoditi po čudovitem travnatem področju ob reki. Med travniki je bilo treba narediti tudi nekaj korakov po gozdu. Ob reki pa je bilo tudi nekaj obrečne vegetacije. Tu se je počasi začelo jasniti, odprl pa se mi je tudi manjši pogled na okoliške hribe, predvsem na Javornike. To je dalo še dodaten poseben, zanimiv in skrivnosten pridih dolini, kjer se kar naenkrat pojavi krajša reke, teče skozi gozd, nato skozi travnike (odprta mesta sredi prostranih senčnih gozdov) in na koncu skrivnostno spet izgine v podzemlje. Na teh travnikih sem imel tudi občutek, kot da sem nekje v nižinskem svetu kotlin Slovenije ali pa npr. Bele krajine, ne pa sredi kraških polj in planot dinarskega gorstva. Na enem izmed travnikov sem si privoščil tudi malico. Ko se je pokazalo tudi sonce je začel postajati bolj živahen tudi svet žuželk, ki ga bom opisal nekoliko kasneje. Nekje ob reki sem opazil tudi premikanje v tleh: »Snake, snake, snake!« Opazil sem belouško, ki pa se je hitro odplazila v reko in je bilo srečanje kratko, a lepo. Ob reki sem opazil tudi mlado debeloglavko, ki je skakljala po travniku, še nekajkrat so žabe pred mano poskočile  v reko. Ob gozdnem robu med travniki je postalo tudi spet bolj ptičje živahno. Opazil sem na novo še stržka, brgleza in kratkoprstega plezalčka. Imel sem tudi lepo bližnje opazovanje brgleza. Izpred reke je vzletela tudi siva čaplja, ki sem jih ta dan nekaj opazil v dolini. Dolina se je bližala koncu. Bil sem nekoliko stran od reke, nato pa se ob lepem travniku s posameznimi drevesi spustil do reke. Dolina je bila tam pri koncu. Tam je bila reka lepa in mirna, naredila je manjši ovinek, kmalu pa je bil potem veliki naravni most. Tam je reka dajala vtis kot, da se je šele zares razvila in da sta je dolina in rečni svet sedaj zares začela, vendar potem reka kmalu za tem izgine. Do velikega naravnega mosta sem zadnjih nekaj metrov naredil spet po gozdu. Veliki naravni most je res mogočen. Je pa skoraj dvakrat debelejši, kot je velika odprtina spodaj, skozi katero teče reka. V času nižjega vodostaja, kot je bilo tudi tokrat se reka kar nenadoma ustavi in ponikne pred mostom, kot da bi izginila. Po mostu pa je še krajši zanimiv in skrivnosten kanjon, dokler se dolina dokončno ne konča s ponorom Raka v Tkalca jamo. Odpravil sem se povsem do ponora. Tam je bilo le nekaj ostankov vodnega toka, strnjen pa je bil spet ob ponoru.  Ob višjih vodah pa reka teče polno v toku vse do ponora in ne ponikne začasno pred velikim naravnim mostom. Tudi veliki naravni most izgleda precej mogočno. Je res lepa stvaritev. Učna pot pripelje v bližino mosta na drugem bregu reke. Tokrat bi se dalo prečiti suho strugo pod mostom, a sem se odpravil na vrh mostu po istem bregu na drugi strani mostu po strmi rahlo uhojeni stezici. Čez most vodi tudi krožna cesta, pa tudi učna pot, saj so na drugi strani most blizu razvaline cerkvice sv. Kancijana. Ta most je širok in  zajeten in na vrhu in ravno občutka, da stojiš na naravnem mostu. Nekaj je tudi pogledov skozi drevje na dolino in pa na kanjonček pred ponorom. Nekaj metrov stran od mostu sem se sprehodil še do razvalin cerkvice sv. Kancijana, ki so kamnite. Ležijo na odprtem gričku, ne dajejo pa ravno občutek, da so predstavljali cerkev, ampak prej kako bivališče. Tam se učna pot tudi zaključi.


Izvir Raka.


Začetni tok Raka po izviru.


Začetek poti po dolini.


Mesto ob reki, kjer sem opazil vodomca.


Obrečno drevje.


Pot po gozdu ob reki.


Gozdni tok reke pri mostu čez Rak.


Začetek drugega dela doline, kjer so že večji travniki ob reki. Na tem mestu sem si privoščil malico, začelo pa se je takrat tudi jasniti.


Največji travnik na desnem bregu reke v dolini, na njem je tudi nekaj posameznih dreves.


Tu se širši del doline nenadoma konča, v daljavi viden med drevesi skrit veliki naravni most. Za njim sledi le še kratek kanjon in dolina se konča s ponorom Raka.


Pod velikim naravnim mostom.


Krajši kanjon pred ponorom Raka.


Ponor Raka.


Razvalina cerkvice sv. Kancijana.


Dolina Raka z velikega naravnega mosta.

Sam pa sem se nato odpravil po drugem bregu reke Rak nazaj po dolini, tudi po in ob učni poti v nasprotni smer. Sem se pa takoj na drugi strani mosta spustil spet po eni poti takoj v dolino pod most. Tako sem žal zgrešil dejansko učno pot, ki še malo zavije do stranskega vhoda in odprtine v Tkalco jamo, kar sem ugotovil šele kasneje. Kljub vsemu pa točka, ki mi ostaja še neobiskana ni nič poslabšala čudovitega dneva. Ko sem se spustil nazaj v dolino sem prišel na rob gozda na drugem bregu reke. Tam sem imel od travnika lep pogled na veliki naravni most, kjer je bilo tudi najboljše mesto za fotografiranje mosta. Od tam so najpogosteje posnete fotografije, ki jih lahko vidimo na internetu in v knjigah. Potem sem nadaljeval svoj pohod nazaj proti izviru Raka. Spet sem kmalu zašel iz učne poti v gozdu na stezico ob reki, tako da sem hodil ob robu travnikov. Tako sem v spodnjem  šel čez travnike in vmes kdaj skozi gozd. Sedaj je bilo na dolino precej jasno in je bila obsijana s soncem. Zato so bile žuželke že bolj aktivne. Ta dan so se od metuljev pojavili belini, pisančki, postiljon, lešnikar in mali rjavček. Bilo je tudi nekaj kačjih pastirjev. Pojavljali so se zelenomodra deva in ostale vrste dev ter kamenjaki. Kamenjaki so v smeri nazaj postali kar številčni. Opazoval sem jih, kako so se v parih spreletavali nad reko. To vedenje pomeni, da so samice najverjetneje odlagale jajčece, saj jih odlagajo med letom v paru in odmetavajo z zadka. Poleg tega sem v reki opazil tudi malega ponirka, ki se je tudi potopil. Čez nekaj časa sem na gozdnem robu ponovno opazil dve srni. Bili sta očitno vajeni obiskovalcev, saj sta se le počasi premaknili v gozd. Šele ko sem jih nekaj časa opazoval se jima malo približal, da bi jih morda slikal, sta počasi zbežali globlje gozd. Kmalu sem prišel spet v gozd, na tem bregu reke so se travniki zaključili nekoliko prej kot na nasprotnem, potem pa tudi ni bilo več kakšne jase v gozdu. Tako sedaj hodil po lepem gozdnem področju, spet sem se za nekaj časa priključil učni poti. Tam sem šel tudi mimo zanimivega kraškega izvira Kotel, od koder vodi krajši tok do Raka. Gre za zanimiv miren kotiček sredi gozda, ki se je lepo ujel z gozdnim zelenjem. Na območju parka je sicer več kraških izvirov. Nad tem izvirom sem prišel tudi do krožne ceste, potem pa sem nadaljeval po lepi gozdni poti. Vmes je bil še en travnik, potem pa sem kmalu prišel do hotela v Rakovem Škocjanu. Leži na lepi lokaciji sredi gozda, ob njim pa je tudi manjši travnik. Malo preden sem prišel do hotela, sem šel tudi mimo debelega starega doba, ki ga omenja tudi učna pot. Od hotela sem nadaljeval po gozdu proti izviru. Enkrat vmes sem šel spet mimo ceste. Vmes sem malo zgrešil po na tem bregu reke, potem pa set prišel nanjo tik pred izvirom, kjer pripelje s ceste tudi na drug breg reke ob izviru. Tako sem si lahko izvir in ruševine žage ogledal še z druge strani. Tam sem prečil reko čez kamenje in se po učni poti vrnil do malega naravnega mosta. Potem sem se odpravil nazaj proti Rakeku po isti pori, kot sem prišel. Ko sem prišel iz gozda na drugo stran polja, kot je Rakek, sem ponovno naredil nekaj fotografij Rakeka in njegove okolice, saj je bil obsijan s soncem in je bila tokrat boljša vidljivost kot zjutraj. Je pa bila večina neba že prekrita z manjšim nevihtnim oblakom, vendar je bilo tam, kjer je sijalo sonce, še nekaj jasnega neba. Tako je bil pogled na obzorje in pokrajino še toliko bolj zanimiv. Čez polje sem se počasi vrnil v Rakek. V naselju in ob njem sem opazil še tri nove ptičje vrste – poljskega vrabca, mestno lastovko in liščka. Nato pa sem se kmalu z vlakom odpeljal domov.

Veliki naravni most.


Manjše brzice ob reki, verjetno umetnega nastanka.


Sredi doline se odpre tudi pogled proti Javornikom.


Začetek toka reke po travnatem svetu z levega brega.


Krajši, nekaj metrov dolg pritok Raka z izvira Kotel.


Debel star dob ob poti.


Hotel v Rakovem Škocjanu.


Rak v gozdu ob poti nazaj k izviru.


Makadamska pot ob robu gozda nasproti Rakeka.


Rakek.

Nevihtni oblak nad Rakekom in okolico:





Z obiskom Rakovega Škocjana sem zelo zadovoljen, dolina mi je eno najlepših področij Slovenije, kar sem jih do zdaj obiskal. Gre res za posebno in zanimivo področje, ki je prekrasno za preživljanje prostega časa. Poleg tega je tam narava še precej ohranjena in upajmo, da pri tem tudi ostane. Domačini očitno lepo skrbijo za dele pokrajine, ki so jo skozi zgodovino preoblikovali, kjer pa je narava ohranjena, pa se jo za enkrat lepo čuva. Zato je tudi lepo, da se vsak obiskovalec tam obnaša tako, da bo področje še naprej izžarevalo lepoto tudi za prihodnje rodove. Tako bogastvo in toliko posebnosti kot je lahko najdemo tu, je redkokje v Sloveniji, morda tudi drugod po Svetu.

Do prihodnjič, Aljaž

Ni komentarjev:

Objavite komentar