petek, 28. avgust 2015

Pokljuška barja (23.8.2013)

Pozdravljeni, objavljam deseto poročilo iz leta 2013, obisk prečudovitih pokljuških barij.


Prelivanje barv ob barju Goreljek.

Zadnji dan Pokljuke je bil posvečen barjem na planoti. Na Pokljuki se nahajajo tri pomembnejša barja. To so barje Goreljek v naselju Goreljek, Veliko Blejsko barje in Barje Šijec. Druga dva se nahajata ob bohinjski cesti na Pokljuko v bližini Mrzlega studenca, nasproti pa jim leži Goreljek. Ob Velikem Blejskem barju leži tudi Grajska planina, ki je sicer še nisem obiskal. Pot sem začel pri Šport hotelu. V bližini Šport hotela in hotela Jelka je že barje Goreljek, ki pa sem ga obiskal nazadnje. Najprej sem se sprehodil do ostalih dveh barij. Od naselja Goreljek do Velikega blejskega barja oz. natančneje glavne ceste Bohinj – Pokljuka vodi lepa označena markirana pot. Ta vodi potem naprej proti Grajski planini in dalje proti Bledu. Preden sem prišel do odcepa za to pot, sem se moral sprehoditi še skozi Zgornji Goreljek. Goreljek mi je res zelo lepo naselje. Sestavlja ga nekaj pastirskih domov in veliko počitniških hišic, na koncu naselja pa sta še Šport hotel in Jelka. Je res prekrasen kraj za preživljanje prostega časa tako poleti, kot pozimi. Všeč mi je predvsem ta kulisa smrek in travnikov, še posebej če se posamezne smreke pojavljajo na travniku. Vseeno pa smrekov gozd ne sodi na Pokljuko. Včasih je tam razen na višjih predelih planote in mrazišča ter v določenih obdobjih tudi okoli barij rastel jelovo – bukov gozd. Tega so do golega izsekali. Tako je področje postalo bolj izpostavljeno mrazu, zato so se razmere spremenile in tako območje je hitreje zarasla smreka. Poleg tega so jo imeli tudi gozdarji raje, ker hitro zraste in se bukev z jelko ji mogla nazaj prijeti. Na robu Pokljuke in na pobočjih pa tak gozd v določeni meri še uspeva. Iz naselja sem nato zavil na planinsko pot, ki se po nekaj vikendih izgubi v gozdu. V tem delu Pokljuke imam včasih občutek, kot da hodim po nižinskih gozdovih, ali gozdovih nižinskih predelov, kljub temu da sem na dobrih 1200m višine. Je pa res da v nižinah ni strnjenih smrekovih gozdov, ampak se zaradi človekovega delovanja pojavljajo le posamezna mesta s samimi smrekami (da se ne bo narobe razumelo, smrekovih gozdov prej v naših nižinah, razen na določenih posebnih lokacijah, ni bilo). Po prihodu na bohinjsko cesto se nisem ustavil pri Velikem Blejskem  barju (tam sem se ustavil na poti nazaj), vendar sem se direktno po cesti odpravil do kilometer oddaljenega barja Šijec. Veliko blejsko barje je večinoma v celoti poraslo z rušjem, barje Šijec in Goreljek pa le delno. Še najmanj je z rušjem poraslo barje Šijec. Odprta mesta med šotnimi mahovi, ki barje gradijo, porašča tudi trava, ki je bolj gosto razrasla ob robu barja. Šotni mah seveda gradi vsako barje, ker so plasti šote pod njimi odmrli organski material šotnih mahov. Rob vsakega barja pa poraščajo smreke, v določenem pasu rastejo smreke in rušje skupaj. Barje Šijec je na enem mestu vidno tudi s ceste, nekaj metrov pred tem s Pokljuške strani pa vodi skozi nekaj gozda steza do razgledne ploščadi na robu barja. Od tam je res lep razgled na to prelepo barje in na dva hriba nad njim. Tu in na mestu ob cesti sem stopil tudi do roba barja, dlje pa iz spoštovanja do barjanske narave nisem šel, pa tudi dovoljeno ni. Proti središču barja je sicer shojeno, vendar to še verjetno od takrat, ko se negativnih učinkih hoje po barju še ni govorilo in znaka, da to ni dovoljeno, še ni bilo. Pot se verjetno še vedno ohranja, ker kak radovednež še vedno stopi globlje v barje. Do barja Šijec sem imel le pohod do barja, sedaj pa sem se posvetil še opazovanju živalskega sveta, predvsem metuljem in pticam. Najprej sem šel še malo naprej od barja proti Konjski ravni v smeri Bohinja. Najprej sem malo zavil v gozd, potem pa šel do manjšega odprtega mesta ob cesti. Nato sem se vrnil do barja in po cesti naprej do velikega blejskega barja. Vmes sem enkrat malo zavil s poti v gozd. Tokrat sem se sprehodil do roba Blejskega barja, ki je takoj ob cesti in posnel nekaj fotografij. Potem sem se vrnil Goreljeka, kjer sem obiskal še tamkajšnje barje. Okrog barja Goreljek pa je speljana tudi učna pot, ki vodi tudi čez nekaj tipičnih barjanskih mostičkov. Mestoma je barje tudi ograjeno z leseno ograjo. Je pa to lepa popestritev za obiskovalce Pokljuke in ljudi, ki svoj dopust preživljajo na Pokljuki.


Začetek Goreljeka, lesena zgradba v ozadju je prenovljeni hotel Jelka (zgoraj), ter pogled iz Jelke na Goreljek (spodaj).


Naselje Goreljek.

                      
Gozdna jasa na poti z Goreljeka proti glavni cesti za Bohinj.


Pot skozi gozd proti glavni cesti za Bohinj.


Barje Šijec.

       
Gozd ob barju Šijec.


Gozdna jasa ob cesti naprej od barja Šijec proti Bohinju.


Veliko Blejsko barje.


Barje Goreljek.


Barjanski mostiček ob barju Goreljek.

Že takoj okrog barja Šijec sem opazil gozdnega rjavčka, admirala, bisernike, dnevnega pavlinčka in beline. Na poti proti Goreljeka pa je mimo mene letel še travnar. Naj kot obljubljeno omenim še vrste, ki sem jih videl pri pohodu na Uskovnico. Tam so se predvsem na pašnikih , pa tudi v gozdu pojavljali podobni metulji. Nisem opazil le gozdnega rjavčka in travnarja. Poleg tega so me razveselili še osatnik, debeloglavčki in modrini. Zanimivo je bilo mesto, kjer so naenkrat na rastlinju hkrati posedali admirali, osatniki, dnevni pavlinčki in debeloglavčki. Ob barju Šijec se nahaja tudi manjša kotanja, kjer se dolgo zadržuje sneg, poleti pa je to manjše jezerce. Tam me je presenetil veliki spremljevalec. Ptic sem opazil še nekaj več vrst. Okoli barja Šijec se je sicer oglašalo nekaj posameznih ptic, vendar jim nisem bil dovolj blizu. Ko pa sem se vračal nazaj, sem tik pred Velikim Blejskim barjem na drugi strani ceste v gozdu zaslišal precej pestro dogajanje in si dejal: »Uuu, tole pa bo nekaj!« In bilo je. Končno sem dočakal trenutek, na katerega čakam na vsakem ptičjem opazovanju. Blizu sebe sem lahko med drevesi opazoval rumenoglave kraljičke, meniščke, čopaste sinice, ki so moje najljubše ptice in sem jih vedno najbolj vesel, razveselili so me liščki, po vrhovih dreves so se spreletavali mali krivokljuni, nad gozdom pa so se spreletavale lastovke. Lastovke so se sicer ves čas spreletavale nad gozdom in tudi Barjem. Poleg tega sem ta dan opazil še pogosto kosa in šojo v gozdu, ščinkavca ob barju Šijec, taščico, stržka, gorsko sinico, krokarja leteti nad gozdom in šmarnico v naselju. Tudi dogajanje ob barju Goreljek je bilo kar pestro. Tam sem lahko opazoval predvsem sinice, liščke, male krivokljune in šoje. Na pohodu do Uskovnice sem opazoval podobne ptice, nisem opazil le taščice, stržka in šmarnice. Najlepši opazovanje sem imel v bližini Rudnega polja ob zimskih tekaških progah, kjer sem lahko pobližje videl gorsko sinico, čopasto sinico in rumenoglavega kraljička, izmuznil pa se mi je bližnji pogled na najpogostejšega med njimi, meniščka. Videl pa se tudi dolgoprstega plezalčka. Poleg tega sem ta dan v dolini pri Uskovnici med bukvami opazil še vrsto penice, ki jo nisem uspel natančno določiti, predvidevam da je šlo najverjetneje  grmovščico. V gorskih, predvsem iglastih gozdovih nasploh najpogosteje opaža male krivokljune, gorske sinice, meniščke, kraljičke, čopaste sinice in stržke, pa še nekatere vrste ščinkavcev (med katere spada tudi krivokljun), ki si jih vedno rad pobliže pogledam in so za take gozdove tudi značilni. Sinice,kraljičke, brgleze in plezalčke tudi sicer najraje opazujem v gozdovih. V gorah se sicer redkeje kot v nižinah pojavlja velika sinica, ki je v nižinah najpogostejša, še redkeje pa se v gorah od sinic pojavi plavček in močvirska sinica. Se pa v gorah pogosto pojavlja močvirski sinici zelo podobna gorska sinica, ki pa je v nižinah redkejša. Sicer pa vrsti nista nikakor razdeljeni med nižinske in gorske predele, kot bi lahko sklepali iz imena. Gre bolj za to, da se močvirska sinica raje pojavlja v listnatih in mešanih gozdovih, gorska sinica pa v iglastih, čeprav se gorska sinica v povprečju pojavlja višje in tudi seže precej višje od močvirske. Vendar se sam ne ubadam z razlikovanjem teh zelo podobnih vrst, zato v gorah po navadi napišem, da sem videl gorsko sinico, v nižinah pa močvirsko.


Dnevni pavlinčki ob barju Šijec.


Snežna kotanja ob barju Šijec, ki poleti tvori manjše jezerce.


Barje Šijec skozi gozd ob njem.


Smrekov gozd z mladimi smrekami v bližini barja Šijec.

Pokljuka je res lepa planota za preživljanje prostega časa. Po njenih gozdovih se radi sprehajajo marsikateri ljubitelji narave. Tudi barja lepo popestrijo tamkajšnjo naravo. Kljub vsemu pa smo v  triglavskem narodnem parku in se je kljub robnem območju treba obnašati temu primerno. Ohranimo 
naravo tako kot je tudi za prihodnje rodove, da bodo lahko opazovali lepote Pokljuke.

Do prihodnjič, Aljaž

Ni komentarjev:

Objavite komentar