ponedeljek, 17. avgust 2015

Kolpa (16.8.2013)

Pozdravljeni, objavljam sedmo poročilo iz leta 2013, teren ob Kolpi pri Adlešičih.

Tudi ker mi je zadnjič ostalo precej malo časa za sprehod ob Kolpi, sem se odločil da jo ponovno obiščem, čeprav sem že tako ali tako razmišljal da bi se ponovno odpravil k tej prelepi slovenski reki, Tokrat sem se zapeljal do Adlešičev. Bil je popolnoma jasen poletni dan s ravno pravimi temperaturami, v celem dnevu nisem videl niti enega oblačka na nebu. Ponovno sem se odpravil z vlakom do Črnomlja in nato s kolesom do Adlešičev. Tudi to poletje je v Beli krajini precej sušno, po hudem vročinskem valu v prvi polovici meseca, ko so temperature dvakrat dosegle 40°C, ni bilo ob manjšem deževju dva dni pred tem dnem tam skoraj nič dežja. Kljub temu pa tu narava ni kazala take znake suše, predvsem drevesa, kot v zgornjem Posočju ali pa sploh na Kočevskem, kjer so bila ponekod drevesa že kar krepko jesensko obarvana zaradi suše. Očitno so drevesa gozdov belokranjskega ravnika bolj prilagojena na sušo kot tista na okoliških hribih in na kočevskem. Sploh ker gre tako V Beli krajini kot na Kočevskem za kraško površje, ki prepušča vodo. Po tem zelo vročem obdobju je bilo prav prijetno voziti po ob običajnih poletnih temperaturah.

Tokrat sem proti Kolpi obrnil v Adlešičih. Reka teče okoli 70 m pod področjem vasi. Tja iz Adlešičev vodi široka makadamska cesta do kampa Jankovič ob reki, kjer je tudi eno izmed pomembnejših mest za kopanje ob Kolpi v Beli krajini. Takoj ko cesta privede ob reko je prvo manjše parkirišče, kjer sem pustil kolo. Nekaj sto metrov stran pa je še drugo parkirišče in kamp, vmes pa je travnik. Tu je ob  Kolpi res lepa dolina. Odločil sem se narediti sprehod proti rezervatoma, kjer sem zadnje dvakrat. Prišel sem ravno do tja, kjer sem konec aprila obrnil. Na tem koncu ob Kolpi vodi tudi grajska pot, ki vodi od Žuničev do Miličev po ravniku, potem pa v Miličih zavije do reke, kjer sem do Kolpe šel zadnjič, in nadaljuje ob Kolpi vse do vasi Dragoši pred Gribljami. Tako sem prehodil le manjši del te poti. Tam, kjer sem pustil kolo, so tudi umetne brzice na reki, saj na hrvaški strani stoji mlin. Tam sem se razgledal ob reki, gre res za simpatično lokacijo. Nato sem se sprehodil čez travnik do kampa. Na travniku sem že takoj na začetku videl ogromno metuljev in sem se tam kar nekaj časa zadržal. Nato sem nadaljeval mimo kampa in naprej po grajski poti. Naprej gre skozi lep gozd. Nato pa so ob reki travniki, pot pa vodi po robu gozda. Res lahko vidiš lepote Kolpe in sveta ob njej, večkrat so prekrasni pogledi tudi na Hrvaško stran. Ob Kolpi je sicer vseskozi pas obvodnih dreves,travniki pa so vmes tudi prečno prekinjeni s pasom dreves. Je pa več mest, kjer se da priti k reki in kjer je pas dreves včasih tudi prekinjen in je lep pogled na reko. Po prvih nekaj travnikih se odcepi v pobočje široka pot proti Marindolu. Nato gre pot spet za krajši čas skozi gozd do naslednjega travnika. Ko prideš spet na travnik, se pred tabo pojavi naravna vrednota Marindol – Zdenec. Gre za vodnat izvir s krajšo strugo ob Kolpi. V tem sušnem obdobju je bilo vode malo. Tu sem na Kolpi opazil precej kamnov štrlečih iz vode.  To je dokaz sušnega obdobja, saj je to posledica precej majhnega vodostaja in vodnatosti reke, ki je tu sploh plitva in je to možno. Rahlo je spominjalo celo na kako obmorsko mokrišče ali pa obalo. Na tem mestu so tudi ene izmed tipičnih brzic na Kolpi na tem območju. Gre za ozek pas kamenja, ki v obliki rahlega polmeseca poteka prečno čez strugo. Po koncu tega travnika se odcepi še ena ožja pot v breg. Nato pot vodi med obvodno vegetacijo, ki je med gozdom in pasom vodnih dreves nekoliko odprta. Kmalu se pojavi še zadnji tokrat ožji travnik na koncu katerega sem obrnil. To je bila tudi točka, do katere sem prišel konec aprila. Naprej bi me pot vodila najprej skozi obvodno gozdno vegetacijo, kasneje pa skozi bukov gozd proti rezervatoma in Miličem. Kmalu bi me ponovno čakale ene izmed značilnih brzic na Kolpi.


Cerkev v Adlešičih.



Kolpa ob kampu Jankovič.


Travnik pred kampom Jankovič.


Grajska pot v gozdu ob Kolpi kmalu po kampu.



Čudoviti svet reke Kolpe.


Eden izmed travnikov ob Grajski poti.


Kraški izvir Zdenec pod vasjo Marindol.


Kolpa pri Zdencu.


Nizek vodostaj Kolpe.

                
Zelenje ob Kolpi.

Tokrat sem precej časa posvetil tudi življenju ob reki. Že takoj na prvem travniku pred kampom je bilo precej pestro. Od metuljev sem opazil admirala, malega rjavčka, beline, modrini, postiljona, pisančke, dnevne pavlinčke, lešnikarja in debeloglavčke. Potem me je čakalo lepo presenečenje: »Poglej ga, lastovičar!«. Naredil sem tudi nekaj slik, vendar je hitro odletel naprej. Takoj za tem pa še: »Opa, jadralec!«. Njega mi je uspelo še bolje poslikati. Spet sem bil priča nečemu, kar nam lahko ponudi Bela krajina. Oba ta dva prečudovita metulja na enkrat. Tokrat vsak eden, vendar kar eden za drugim. Kačji pastirji, ki so se tu spreletavali so bili škratci in presličarji, mimo pa je letel tudi eden izmed peščencev, katerega sem videl tudi na steljnikih zadnjikrat, nisem pa prepričan če je šlo za isto vrsto. Ti so res prelepi kačji pastirji. Že takoj tu sem ob reki opazil tudi mlade debeloglavke in zelene žabe. Tudi naprej po grajski poti je bilo pestro. Na gozdnem pobočju se množično pojavljajo praproti jelenov jezik, ki se pri nas ne pojavljajo ravno povsod, niso ravno najbolj pogoste. Med potjo sem opazil tudi premikanje: »Uuu, poglej to!«. Bežno sem opazil rjavo divjad ki je stekla navzgor po pobočju. Najverjetneje je šlo za srno. Vendar se mi je zdela precej velika in ne izključujem možnosti da je bil morda celo jelen. Od kačjih pastirjev so se na Grajski poti pojavili še bleščavci ter še ena velika deva, ki pa je prehitro letela mimo, da bi ugotovil, katera je ter če je bil morda spremljevalec ali zelenomodra deva. Nad Kolpo so se pogosto spreletavale lastovke, na Kolpi je bilo tudi precej rac mlakaric, ki so se tudi nekatere letele nad reko. Ob reki so se po drevesih in ob gozdu spreletavale sinice, kosi in cikovti ter vrbji kovaček in ostale vrste penic. Dan seveda ni moral miniti brez kanje, ki je tokrat priletela iz gozda ter nato izginila med drevesi ob reki, verjetno je odšla čez reko na hrvaško stran. Na plitvem delu reke, kjer je ven štrlelo kamenje me je presenetil celo eden izmed martincev. Očitno mu je to mesto ugajalo in morda tudi njega spominjalo na mokrišče ali morsko obalo, kjer se sicer najpogosteje pojavljajo. Ko sem se vračal nazaj po poti je nad dolino Kolpe letela siva čaplja. Spet sem bil vesel te veličastne ptice, ki jo vedno rad vidim. Ob poti nazaj sem opazil še enega metulja, ki ga nisem dobro prepoznal. Morda je šlo za koprivovega pajčevinarja, ali pa kakega kresničarja. Počasi sem se vrnil do kampa. Tam sem »obiskal« še WC, nato pa se vrnil h kolesu in odpeljal nazaj proti Črnomlju. Vmes sem naredil še nekaj slik v Adlešičih, ki imajo zanimiv center vasi. Na poti domov pa sem potem še užival v prelepih pogledih na naravo, pokrajino ter zelenje dreves in modrino neba z vlaka.


Lastovičar.



Jadralec.


Praprot jelenov jezik.

Kolpa je prečudovit kraj za preživljat svoj prosti časa, tudi narava je tam prečudovita in lahko vidimo marsikatere njene prebivalce. Vendar ponovno opozarjam, da se je tu treba primerno obnašati. Gre tudi za Krajinski park Kolpa, najstrožje varstvo pa je ravno ob reki Kolpi. Če skrbimo za naravo, ni treba veliko stvari prepovedati. Le nekatere stvari je treba omejiti in početi pazljivo. Ko se bomo naučili živeti v skladu z naravo bo svet lepši in nam bo življenje lažje. Ne gre za nič slabega, ki bi nas le omejevalo, kar nam dajo nekateri občutek. Ko se bomo tega naučili, to zares razumeli in se na to privadili, bomo živeli le še bolj sproščeno.

Do prihodnjič, Aljaž

Ni komentarjev:

Objavite komentar